Dagens middag!

Fläskkotletter med currykokossås blev det till kvällsmat, som jag skrev tidigare. Till det en vanlig sallad (dvs isbergssallad, tomat, gurka o paprika) och jasminris. Riktigt mums var det och såsen - den var urläcker! Smakade typ som jordnötssåsen på Thai Thai (ni som käkat den vet vad jag menar...) Mysko dock att de smakar så lika trots att den här inte innehöll några jordnötter men whatever. Jag e glad att vi har så mycket spännande saker i vårt kök - enda vi behövde köpa till såsen var kokosmjölken, o det e ju sånt man får fylla på med då och då.

 

Här kommer receptet på den såå goda såsen (som skulle passa nästan ännu bättre till kycklingfiléer faktiskt!):
4 pers:
1 tsk olja
2 tsk curry
1/2 rödlök
1 krm chilipeppar (jag tog paprikapulver för hade visst ingen chilipeppar hemma)
2 dl köttbuljong
2 dl kokosmjölk (lätt om man vill va nyttig)
2 msk mango chutney
1 tsk honung
2 msk vetemjöl (men maizena funkar nog bättre)
1/2 dl vatten

1. Fräs curry och chili i oljan. Tillsätt lök, buljong, kokosmjölk, mango chutney, soja och honung. Koka upp!
2. Blanda samman mjöl och vatten och nör ner. låt sjuda ca 5 minuter. Smaka av med salt. Klart!

Om man sen vill ha fläskkotletter till så ska man gnida in dem i vitlök, salt och peppar och sen steka dem. Gäller nog typ samma sak om man tar kyckling.

Nu håller Kent på att baka brownies (damn så duktig han är på att baka kakor! De blir ljuvligt goda och han gör dem alltid själv. Är nog duktigare än mig faktiskt! Hihi). Så det blir nybakade brownies med vaniljglass till Let's Dance om en stund. Såå gottgott!

Trevlig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback