Lena & Orup!

Tidigt uppe denna lördagmorgon för snart går tåget mot Göteborg och Lena & Orup ikväll :D Ska bli fantastiskt kul! Ska snart fixa laxwraps att ta med till lunch på tåget, fyllda med lax, sallad, färsk ananas och melon. Mums!

Det har varit lite dålig uppdatering på sista tiden, det beror på att jag jobbat massor. Hade stängning i torsdags kväll och sen jobbade jag 8-13 igår på en ny skola. Snart avverkat alla Växjös grundskolor :P Sen blev det solning igår (och det syns, fast jag är inte röd..) och supergod laxpaj till kvällsmat. Tog en liten kvällspromenad och sen mös vi med ost och kex i soffan framför Irene Huss- Nattrond. Sen sovdags!

image328
Inte så bra bild (glömde ta innan vi åt) men grymt god i alla fall!

Recept Laxpaj (tar ca 2,5 h), från Rutiga kokboken:
Deg:
3 dl mjöl
150 g margarin
3 msk vatten.
Rör snabbt ihop och lägg i kylskåp ca 1 h. Sedan ska den kavlas ut, men spara lite till gallret över. Förgräddas 10-12 minuter i 200 grader.

Fyllning:
500 g fryst hel spenat (jag brukar ha bladspenat) Tina den och kläm ur all vätska
150 g kallrökt lax, skär i små fina bitar
1 gul lök, finhackad
4 dl creme fraiche (jag brukar ta lätt creme fraiche)
salt och peppar
När pajskalet är förgräddat, täck botten med spenaten, salta och peppra. Bred sedan blandningen med lax, lök, creme fraiche, salt och peppar över spenaten. Lägg på gallret. Grädda ca 40 minuter i 200 grader. Servera med sallad och ev. citron.

Fyllningen är förresten sjukt god, vi tänkte ha den till bakpotatis nästa vecka :D

Ha en trevlig helg!
Kramkram

Kommentarer
Postat av: Gisela

Den pajen ska jag testa göra en dag! Älskar lax o den ser sååå god ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback