Liksom fladdrande lågor så länge vi är här...

Sitter och lyssnar på "Koppången". Det var en av de låtar vi valde till begravningen. En väninna till mamma sjöng och det var så vackert. Stämningsfullt. Tårarna bara rinner, så mycket minnen, tankar och bilder jag får i mitt huvud.


Jag har så många tankar nu. Idag är det sex veckor sedan. Tiden går så fort, ändå känns det som igår. Allt går på precis som vanligt, men det kommer aldrig att bli som vanligt. Inte på riktigt. Jag drömde inatt att Sverige blev attackerat med missiler som riktades mot Skåne och Stockholm. På nyheterna visade de bilder och en grej som räknade upp hur många barn som mist sina föräldrar... Jag drömmer ofta att vi "rensar" ut huset därhemma och plötsligt står mamma där och undrar vad vi håller på med.

Det känns som att ingen kan förstå hur det känns. Jag har skrivit det förut, men tankarna på att mamma aldrig finns mer är så hemska. På att mina barn i framtiden aldrig kommer att ha någon mormor, att mamma inte kommer att finnas där på mitt bröllop, att man på något sätt ska lyckas fira jul om bara några månader. Att jag inte kan ringa och fråga om vad som helst, saker jag önskar att jag hunnit fråga om medan hon levde. Alla frågetecken som aldrig kommer att rätas ut.

På söndag är det kyrkoval. Mamma står som nummer 2 och 3 på listorna till Lunds stift respektive kyrkomötet. Hon hade haft så mycket kvar att uträtta där. Hon var så duktig, engagerad och uppskattad i kyrkan. Det kommer kännas svårt att gå och rösta, men jag vill. Jag är bara glad att jag inte röstar i samma stift, att jag slipper se listorna med mammas namn på. Kan inte förstå att de inte tryckte nya. Av respekt sa någon, men det är inte respekt. Snarare tvärtom.

Älskade mamma, jag saknar dig så. Jag kommer aldrig kunna förstå...


Kommentarer
Postat av: gila

Usch som jag gråter när jag läser här. Varje gång. Förlåt... Jag är så dålig på att säga saker i sådana situationer. Kan aldrig förstå hur du har det, bara tanken på att något sånt skulle hända mig gör att jag börjar gråta hysteriskt, skulle aldrig kunna hantera det. Jag tycker du är jättestark som "redan efter 6 veckor" börjar göra normala saker igen. Men sen - hur lång tid ska man bara gå och sörja? Man sörjer ju ändå, alltid, varje dag, men man måste ju försöka leva vidare.

Det är så svårt... jag önskar jag kunde säga något jättesmart men jag vet inte vad man säger. Eftersom vi glidit ifrån varandra rätt mycket också, så kanske du bara tycker det låter dumt ändå. Jag vet inte... Dikten du skrev två inlägg under var iaf fin, får en att tänka... Alla sitser i en sådan situation är svår, hur gör man som vän - ska man dra upp det? De känns dumt. Sen kan jag tänka mig att du inte vill dra fram det sådär direkt heller. Svårt.



Och ja, tycker du ska testa soppan, den är toppenmumsig. :)



Kram!

Postat av: gila

Hej! Haha jasså? =) Jag vill egentligen ha ris till, gillar det bäst men Nicklas tycker inte om ris, så därför får vi ta potatis... :( Kram!

2009-09-22 @ 08:58:09
URL: http://levdindrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback